シラバス1
【授業の目的】
授業の位置付:DP2 一般知識、DP3 思考力 DP5 会話・文章力 DP6 意欲 本学の教育目標である「幅広い学習機会の提供」を専門学術の振興に貢献する。国際社会に対応できる大学生としての英会話力を磨くために英語の社会的,文化的背景を理解して,国際社会において英語で活躍できるようにする。This class will be taught only in English.
【到達目標】
本講義の終了時には、学生が以下の事柄ができるようになっていること。 1)海外での様々な状況において英語での自己表現。例えば、ホテルでのチェックイン、道を尋ねる、交通機関の使用時など。 2)西洋文化の理解。 3)英語のネイティブスピーカーとの会話での適切な英語の使い分け。 4)外国人に日本(自国)の文化について話す。 5)海外で直面するかもしれない問題の対処。例えば、入国審査、道に迷った、物を紛失した時など。 6)英語コミュニケーション能力の自信をつける。 7)自己学習の習慣。
【授業計画】
本講義は以下のトピックを含む。授業進度は学生の能力次第であり、それゆえ具体的な週毎の目標を立てるのは難しい。
1.Self introductions and course questionnaire. Why are you studying Tourism English? 事前学修:Listen to CD track 2 事後学修:Answer comprehension questions 2.Understanding and answering questions at Immigration. 事前学修:Prepare a dialogue at immigration 事後学修:practice dialogue at immigration in pairs and groups 3.Filling in an I-94; talking about personal information. 事前学修:Fill in immigration details with homework from workbook 事後学修:Listening and writing I-94 comprehension 4.Buying a train ticket. 事前学修:Listen to CD track 6 事後学修:Remember key words dealing with departure, cancelation and delay 5. Understanding train timetables. Using a Thomas Cook timetable and studying a Tube Map. 事前学修:Prepare for Mini test number 1 CD track 2, 3, 6, 7 事後学修:Remember key words and phrases 6. Mini Test 1 (15 minutes). Asking for help with minor problems in a hotel. 事前学修:Listen to CD track 8 事後学修:remembering key words and phrases dealing with hotel problems 7. Making requests for help. 事前学修:Comprehension check: Read and understand hotel problems from the workbook 事後学修:Understand and prepare a dialogue discussing problems with hotel front desk 8. Tourist attractions and seeking help at Tourist information. 事前学修:Read information about Singapore zoo supplied by the teacher 事後学修:Answer comprehension questions and practice with a partner 9. Finding out what there is to do in an area. 事前学修:Listen to CD tracks 10 and 11 to prepare for Mini test 2 事後学修:remember keys word and phrases at tourist information office 10. Mini test 2 (15 minutes). Renting goods from a rental store and renting a car. 事前学修:Listen to CD track 13 事後学修:Remember key words dealing with rental agreement contracts 11. Describing injuries sustained during a trip 事前学修:Listen to CD track 19 事後学修:Comprehending key words, stiff, sprain, bruised, fractured, sore etc 12. Describing injuries part 2 事前学修:Prepare a dialogue describing an ailment between a doctor and patient 事後学修:practice dialogue in pairs or in groups 13. Ordering breakfast in a coffee shop 事前学修:Listen to CD track 21 事後学修:Understand key vocabulary such as ‘sunny-side up’ and ‘bottomless’ 14. Mini Test 3 (15 minutes). Authentic menus 事前学修:Read and use a dictionary to comprehend an authentic Denny’s menu 事後学修:Practice a waiter/customer dialogue 15. Mistakes in the bill when checking out 事前学修:Listen to CD track 37 事後学修:Understand how to register complaints politely 16. End of semester test
【予習・復習】
授業の1回当たり、予習の時間1時間、また復習の時間1時間が望ましい。予習として、次の授業で習う箇所の新出単語を調べておくこと。また、授業で内容がわかるよう前もって教科書の該当箇所を読んでおくこと。復習として、習った単語を声に出してみる。必ず 授業の前に教科書に付いたCD を聞くこと。
【授業関連科目】
英語特別演習04、ビジネス英会話
【成績評価方法・注意】
出席重視。欠席は4回までしか認めない。成績は、期末テスト、小テスト、出席、宿題、授業に積極的に参加するかどうか(会話、ペアワーク、授業態度)により総合評価する。 注意1)楽勝科目ではない。英会話に自信がない学生は避けた方がいいでしょう。 2)履修する前にばーでん先生の持っている教科書が理解できるかどうか確認してください。 3)授業には必ず辞書を持参すること。電子辞書でも可。ただし、授業中に携帯電話の辞書機能の使用は不可。
【教科書】
著者:Angela Buckingham and Lewis Lansford 書名:Passport 2: English for International Communication 出版社:Oxford University Press
【参考書】
参考書を使用しない
シラバス2
【授業形態】
【授業方法】
受動型 |
アクティブラーニング |
その他 |
課題解決型 |
ディスカッション ディベート |
グループワーク ペアワーク |
プレゼン テーション |
フィールド スタディ |
その他 |
|
|
|
○ |
|
|
|
|
|
【受講生のPC等使用】
PC・タブレット (教室に備付) |
PC・タブレット (学生自身が準備) |
スマートフォン |
その他 |
|
|
|
|
|
【初年次教育】
【接続科目】
【評価(方法)手段】
評価(方法)手段 |
学部・学科カリキュラム・ポリシー(CP) |
知能・技能 |
思考・判断・表現力 |
主体性・態度 |
CP1 |
CP2 |
CP3 |
CP4 |
CP5 |
CP6 |
CP7 |
CP8 |
CP9 |
専門知識 |
一般知識 |
思考力 |
判断力 |
会話・文章力 |
意欲・責任感 |
協調性 |
持続性 |
倫理観 |
評価(方法)手段 |
|
○ |
○ |
|
○ |
○ |
|
|
|
学習目標(比率) |
|
20% |
20% |
|
50% |
10% |
|
|
|
評価手段(比率) |
試験 |
30% |
|
|
|
|
30 |
|
|
|
|
小テスト |
10% |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
レポート |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
成果発表 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
受講態度 |
60% |
|
20 |
20 |
|
10 |
10 |
|
|
|
その他 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
対応するディプロマ・ポリシー(DP) |
知能・技能 |
思考・判断・表現力 |
主体性・態度 |
DP1 |
DP2 |
DP3 |
DP4 |
DP5 |
DP6 |
DP7 |
DP8 |
DP9 |
専門知識 |
一般知識 |
思考力 |
判断力 |
会話・文章力 |
意欲・責任感 |
協調性 |
持続性 |
倫理観 |
|
○ |
|
|
○ |
|
|
|
|
|
|